Poticanje čitalačke pismenosti na međunarodnoj razini u drnjanskoj školi

Tijekom prošlog tjedna (14. – 18. ožujka 2022.) u Osnovnoj školi Fran Koncelak Drnje trajao je LTTA (Learning, Teaching, Training Activities) tjedan. Radi se o projektu za razvoj čitalačke pismenosti naziva „TITLE – Teaching, Improving and Training Literacy Education“, koji je započet u runu 2020. godine.

Školu su posjetili učenici i učitelji iz Estonije, Portugala i Italije, koji su zajedno s drnjanskim učenicima i učiteljima sudjelovali u nizu aktivnosti.

Tjedan posvećen Ivani-Brlić Mažuranić i Šumi Striborovoj započeo je predstavljanjem škola i zemalja. Učenici gosti su prvi dan sudjelovali na različitim školskim satima koji su, kao i sve aktivnosti, održani na engleskom jeziku.

Uz upute učitelja Vedrana Jankovića i proučavanje tehničke dokumentacije, učenici su na satu Tehničke kulture od lima izrađivali stalak za mobitel. Potom su ga ukrašavali kožom, plastikom ili spužvom, koja štiti uređaj od ogrebotina, a i  proizvodu daje ljepši estetski izgled.

Učiteljica matematike Izabela Zvonar Horvat je za učenike pripremila zanimljive matematičke zadatke, u kojima su učenici dolazili do brojeva vezanih za Ivanu i njezine bajke. Primjerice, rješenje jednog od zadataka bio je broj 1916, koji predstavlja godinu prvog objavljivanja Priča iz davnina.

Sat Engleskoga jezika učenici su proveli razgovarajući s učiteljicom Vlatkom Horvat o biografiji Ivane Brlić-Mažuranić i sadržaju Šume Striborove, a završili ga gledanjem istoimenog kratkog animiranog filma.

Na radionici blackout poezije učenici su na postojećim tekstovima stvarali nove, svoje tekstove ili pjesme te na taj način izražavali kreativnost.

Osim književne, u blackout poeziji radi se i o vizualnoj umjetnosti, jer se sav suvišan tekst zacrnjuje ili se na tom prostoru crtaju oblici, linije ili drugi crteži. Radionica je na učenike djelovala poticajno i relaksirajuće, a pritom su nastale odlične nove pjesme, mudre rečenice te zanimljivi crteži– učiteljica hrvatskoga jezika Martina Hrastić Farkaš.

Jedna od radionica bila je i „Comic Book – Stribor’s forest“, koju je vodila informatičarka Adela Stilin. Učenici su u online digitalnom alatu Canva izrađivali strip na temu Šume Striborove, sažimajući važnost i bit poruka i prizora same bajke. Neke radove možete vidjeti ovdje: Hana & Kaarel Erik, Juhan & Lana, Lea & Issam, Leon & Lara, Vanesa & Arina. Prvi dan je završen radionicom „Scary Creatures“, koju je održala učiteljica Andrea Pandurić.

Sljedeći dan započeo je rješavanjem kviza „Stribor’s forest quiz“. Svi učenici sudionici su prije Erasmus tjedna imali zadatak pročitati Šumu Striborovu. U digitalnom alatu Quizizz učiteljice Ana Tustonjić Dombaj i Martina provjerile su čitalačke sposobnosti i vještine sudionika.

Nakon kviza, učenici su odigrali igru „Guess me!“. Stvarajući vunenu mrežu, uz svoje ime i prezime učenici su navodili i svoj hobi. Oni koji su hvatali klupko vune su navedeno morali ponoviti i pri stvaranju mreže i pri njezinom rasplitanju.

Ideja vježbe je izgraditi vunenu mrežu koja povezuje sve učenike. Važno je i da na simboličkoj razini učenici vide jasno povezivanje kroz niti vune koje spajaju sve učenike. – učiteljica Ksenija Varović

Podijeljeni u skupine, učenici su na igri „Striborette card game“ morali na primjeru prizora koji se nalaze na kartama izreći asocijaciju na taj prizor u obliku riječi, rečenice ili pjesme. Bodove su skupljali na temelju pogođenih karata, koje su prethodno izradili učenici Erasmus tima drnjanske škole. Žetone za igru je izradila učiteljica Adela Stilin uz pomoć 3D printera, a pravila igre možete pročitati ovdje: STRIBORETTE CARD GAME – RULES.

Veliko iznenađenje za sudionike bilo je dolazak glumca Svena Šestaka u školu. Istovremeno su se odvijale dvije radionice, „Drama Lama“ i „Behind the scenes“. Na jednoj su učenici s učiteljicom Nevenkom Pivar pripremali scenografiju, a na drugoj su sa Svenom uvježbavali tekst za međunarodnu predstavu Case of Stribor’s forest, koja je zadnji dan uspješno izvedena u prostoru škole.

Učitelji gosti su imali priliku posjetiti koprivnički bibliobus, koji im se posebno svidio. U kratkom razgovoru s knjižničarkom Valentinom saznali su na koji način rade s korisnicima na koprivničkom području.

Osim na radionicama, učenici su sudjelovali i u slatkom izazovu „Cookie Challenge“. Podijeljeni u skupine, morali su napraviti različite kolače prema dobivenim receptima. Nakon hlađenja slastica, prezentirali su pripremljene kolače žiriju, koji je nagradio pobjedničku ekipu.

Čitajući i slijedeći upute uvježbavali su čitanje s razumijevanjem, snalaziti se u mjernim jedinicama te timski odraditi posao, a u svemu tome vježbali su komunikaciju na engleskom jeziku. – učiteljica Ksenija Marić

U sklopu programa Ride and write učenici su obišli Đurđevačke pijeske i Posjetiteljski centar Đurđevački pijesci, nakon čega su imali zadatak kreativnog pisanja. Informacije koje su zapamtili u obilascima, učenici su u skupnom radu trebali  uvrstiti u različite tipove tekstova – bajku, humoristični ili tragični tekst, tekst s dijalogom ili u formi neke novinske vrste te tekst sa znanstvenofantastičnim elementima.

S obzirom na temu cijelog tjedna, sudionici projekta su posjetili Ivaninu kuću bajke u Ogulinu, gdje su sudjelovali na radionici Bazl. Zadatak je bio pažljivo slušati sadržaj priča te nakon toga složiti puzzle za određenu bajku. Izlet je završio obilaskom Rastoka uz stručno vodstvo.

Zadnji dan boravka u školi, školska knjižničarka Stjepana Kadić održala je radionicu poetskog kolaža. Učenici su na papiru dobili pjesmu, a izrezivanjem riječi ili dijelova stihova stvarali su novu, svoju pjesmu. Izrezane riječi lijepili su na novi papir te na taj način izrađivali poetski kolaž. Čitajući, razmišljajući i maštajući, stvorili su stihove vrijedne čitanja.

Posljednja aktivnost, Treasure hunt, održana je na Šoderici. Radi se o zabavnoj igri u kojoj su učenici tražili određena mjesta i rješavali različite zadatke, da bi na kraju došli do škrinjice blaga i nagrade.

Podjelom certifikata uspješno je završen LTTA tjedan te su među partnerima dogovorene nove mobilnosti, što podrazumijeva stjecanje novih znanja i vještina. Uz pregršt odlično odrađenih aktivnosti, posebno treba pohvaliti domaće učenike i njihove roditelje, koji su ugostili učenike iz partnerskih zemalja. Naši učenici su još jednom pokazali da su pouzdani, fleksibilni i odgovorni te da im svakodnevno služenje engleskim jezikom ne predstavlja problem. – koordinatorica projekta Stjepana Kadić

Izvor: koordinatorica projekta Stjepana Kadić

Predavanja i radionice financirane su sredstvima Erasmus+ projekta.