Nastavnica Osnovne škole Đure Estera u posjetu školama na Islandu

Mirjana Mihalec, nastavnica engleskog jezika Osnovne škole “Đuro Ester” Koprivnica, boravila je od 22. do 28. travnja u Reykjaviku na Islandu gdje je pohađala strukturirani tečaj za nastavnike pod nazivom “Structured Educational Visit to Schools/Institutes & Training Seminar in Iceland”. Radi se o posljednjoj od ukupno osam mobilnosti u sklopu Erasmus+ projekta “Going the Extra Mile” koji OŠ “Đuro Ester” provodi od lipnja 2017. godine. Projekt je sufinanciran sredstvima Europske unije koja su školi dodijeljena putem natječaja Agencije za mobilnost i programe EU.

Španjolski organizator “English Matters” na tečaju je okupio 110 nastavnika iz 18 europskih zemalja – Cipra, Grčke, Francuske, Italije, Nizozemske, Njemačke, Poljske, Estonije, Portugala, Španjolske, Slovačke, Češke, Bugarske, Rumunjske, Finske, Slovenije, Latvije i Hrvatske – s ciljem poticanja europske dimenzije i multikulturalnosti kroz upoznavanje islandske kulture, povijesti i obrazovanja.

U sklopu tečaja bio je organiziran posjet školama u Reykjaviku, sudjelovanje na nastavi te razgovor s učenicima, nastavnicima, stručnim suradnicima i ravnateljima što je sudionicima omogućilo upoznavanje islandskog obrazovnog sustava te razmjenu ideja i primjera dobre prakse.

Islandski obrazovni sustav prilično se razlikuje od hrvatskog obrazovnog sustava. Obavezno školovanje traje od 1. do 10. razreda te uključuje osnovnu školu za učenike od 6 do 12 godina i nižu srednju školu za učenike od 13 do 16 godina. Nakon toga učenici mogu upisati višu srednju školu koja traje tri godine, a dijeli se na srednje i obrtničke škole te gimnazije. Prema statistikama 99,9 % učenika upisuje srednju školu te također velika većina odlazi na studij.

Nastava je organizirana u dva semestra – jesenski i proljetni te uvijek počinje i završava u isto vrijeme. U nižim razredima učenici imaju jednog nastavnika iz svih predmeta, osim glazbenog likovnog i tjelesnog. Od 8. do 10. razreda svaki predmet predaje drugi nastavnik. Osnovni predmeti u svim školama su islandski jezik i književnost, matematika, prirodne znanosti, društvene znanosti, likovna i glazbena kultura te tjelesni. U 4. razredu uvodi se engleski kao prvi strani jezik te domaćinstvo koje se dijeli na satove kuhanja, šivanja i obrade drva. U 7. razredu učenici počinju učiti danski kao drugi strani jezik s obzirom da ga polažu na maturi kad završavaju srednju školu. Učenici također imaju mogućnost izabrati predmete kao što su joga i meditacija, ples, drama i slično. U svim školama plivanje je dio nastave tjelesnog. Građanski odgoj dio je svakog predmeta, a posebno društvenih znanosti koje uključuju povijest i geografiju.

U prva tri razreda ocjene su opisne dok se u 4. razredu učenici ocjenjuju samo iz nekih predmeta. Ocjenjivanje iz svih predmeta počinje u 5. razredu čak i iz kuhanja i šivanja. Prilikom ocjenjivanja uzima se u obzir odnos učenika prema radu, suradnja s drugim učenicima i općenito funkcioniranje u razredu. Učenici se ocjenjuju slovima A, B, C i D umjesto brojčanih ocjena od 1 do 10 koje su imali do nedavno. Za upis u dobru srednju školu ili fakultet, poželjna je uglavnom ocjena A. Učenici isključivo pišu testove, a usmeno provjeravanje provodi se rijetko i to samo na satovima jezika. Udžbenici i radne bilježnice većinom ostaju u školi, osim kad učenici imaju domaću zadaću. U osnovnim školama nastoji se da zadaća bude jednom tjedno, najčešće nešto pročitati.

Islandsko ministarstvo obrazovanja propisuje osnovne principe po kojima rade sve škole, a to su: pismenost, održivost, zdravi način života, demokracija, poštivanje ljudskih prava, jednakost i kreativnost. Sve škole imaju te principe ugrađene u svoje školske kurikulume no mogu samostalno odlučivati na koji će ih način primjenjivati. Također, nastavnici mogu samostalno odlučivati što će raditi s učenicima te se mogu prilagođavati potrebama učenika. Islandski obrazovni sustav usmjeren je na učenike te se sve podređuje njihovom osobnom razvoju. Vrlo često učenici istog razreda imaju različite rasporede ili tijekom jednog nastavnog sata rade različite predmete. Naglasak u radu s učenicima je na iskustvenom učenju, projektnom i timskom radu. Svi učenici imaju besplatne udžbenike te sve materijale potrebne za rad u školi. Sve namirnice potrebne za kuhanje, materijale za šivanje i drvo za obradu kupuje škola. U svakom razredu učenicima su dostupni iPadi za rad. Nastavnici veliki dio svojeg vremena nakon nastave posvećuju komunikaciji s roditeljima. Obavezno ih jednom tjedno izvještavaju putem e-pošte ili u Facebook grupi za roditelje što su taj tjedan radili te kako se njihovo dijete ponašalo.

Nastavnica Mihalec u Reykjaviku je prvo posjetila osnovnu školu Melaskóli za učenike od 6 do 16 godina koja je osnovana 1946. te se ubraja među najstarije škole na Islandu. Školu polazi 630 učenika 26 različitih nacionalnosti s kojima radi 60 nastavnika. U prosjeku razredi imaju od 20 do 22 učenika, maksimalno 25. Niži razredi imaju nastavu svaki dan od 8:30 do 13:40 dok viši razredi ostaju u školi od 8:30 do 14:20. U periodu od 9:50 do 10:30 svi učenici odmor provode vani bez obzira na vremenske prilike. Od 12:10 do 13:00 učenici imaju pauzu za ručak. Roditelji plaćaju školski obrok, a ako učenici donose svoj obrok od kuće dozvoljeno je donijeti isključivo zdravu hranu. U školama je općenito zabranjeno konzumirati slatkiše, grickalice i gazirane sokove pune šećera. Škole imaju veliku podršku roditelja vezano uz zdravu prehranu kao i zabranu korištenja mobitela u školi. Učenici su u ovoj, kao i u ostalim školama na Islandu, bosi kao i roditelji koji dolaze u školu iz bilo kojeg razloga. U svim školama prvi sat počinje čitanjem koje traje od 15 do 30 minuta u svim razredima. Učenici mogu otići u knjižnicu ili ponijeti svoju knjigu te u tišini čitaju. Nakon toga nastavnici provjeravaju razumijevanje pročitanog, svaki puta kod nekoliko učenika. Učenici vole čitati dok nastavnici ističu da je vještina čitanja s razumijevanjem izuzetno bitna i temelj osobnog razvoja svakog pojedinca. Istovremeno, čitanje na početku radnog dana omogućuje učenicima da se smire i pripreme za radni dan u školi. U svakom razredu učenicima su dostupne slušalice koje mogu uzeti u bilo kojem trenutku ako im smetaju zvukovi oko njih i ne mogu se koncentrirati. U školama vlada opuštena atmosfera i prijateljski odnos između učenika i nastavnika. Učenici nastavnike zovu imenom jer je to dio islandske kulture. Nitko ne koristi titule i prezimena. U učionicama se nalaze tepisi, sofe, fotelje te se učenici tijekom nastave mogu slobodno kretati i pratiti nastavu u kojem im god položaju to odgovara, čak i u ležećem ili nogama na stolu. Unatoč tome, postoji disciplina i red na nastavi te veliko poštovanje između učenika i nastavnika kao i nastavnika međusobno. Radni dan učenici završavaju pospremanjem svojeg radnog mjesta.

Druga osnovna škola koju je nastavnica Mihalec posjetila zove se Háaleitisskóli te ima 510 učenika 20 različitih nacionalnosti i 65 nastavnika. U razredima s većim brojem učenika zapošljavaju jednog nastavnika na puno radno vrijeme i jednog na pola radnog vremena te oni zajedno poučavaju učenike tog razreda. Školska zgrada prostrana je i moderna. Po hodnicima su sofe na kojima se učenici odmaraju ili čitaju tijekom odmora. Svi učenici imaju besplatan wi-fi. Prioriteti ove škole su čitanje s razumijevanjem, timski rad, zdravi životni stil te ekološka osviještenost. Dan svim učenicima započinje čitanjem i razgovorom o pročitanom. Učenici na nastavi rade u parovima ili manjim grupama, istražujući ili radeći nešto praktično. U nekim razredima svira glazba dok učenici rade, a nastavnici samo povremeno usmjeravaju rad učenika no sve se odvija bez buke i vrlo opušteno. Učenici završnog 10. razreda u zimi imaju 4 tjedna za rad na svojem projektu. Rade samostalno u grupama kad i koliko žele, a kad zatrebaju pomoć mogu potražiti bilo kojeg nastavnika. U potpunosti preuzimaju odgovornost za sve što rade te sami kažu da se nikad ne dogodi da netko u grupi ne želi raditi. Na kraju 10. razreda učenici prezentiraju svoje radove pred ostalim učenicima, nastavnicima i roditeljima. Ta prezentacija dio je završne ocjene uz ocjenu iz završnog ispita. Nakon 10. razreda učenici po prvi puta dobivaju diplomu.

Posljednja škola koju je nastavnica Mihalec posjetila škola je za posebne potrebe, jedna od samo dvije takve na Islandu. Zove se Klettaskóli i koristi najnovije metode i tehnologiju za rad s učenicima s različitim poteškoćama. Osoblje škole čine nastavnici, pedagozi, socijalni pedagozi, razni terapeuti i asistenti. Nastavu za 130 učenika pokriva 125 stručnjaka što omogućuje u velikoj mjeri individualan rad sa skoro svakim djetetom. Posebnost škole je rad s računalom koje registrira pokrete oka te pomaže učenicima koji imaju probleme s pažnjom. Također, u školi se nalazi i soba za opuštanje s vodenim krevetom te su svi nastavnici educirani za masažu što najviše treba učenicima s ADHDom. Za učenike koji imaju probleme s ponašanjem opremljena je posebna učionica s brojnim igračkama i pomagalima koje im pomažu da, uz nagrade, korak po korak usvajaju različite vještine. Škola često organizira tematske aktivnosti na otvorenom kao što su festival posvećen proljeću, dan igranja, ribolov, sanjkanje, dan čišćenja okoliša škole i slično.

Osim obilaska škola polaznici tečaja imali su prilike slušati predavanje profesorice povijesti Erle Ragnarsdóttir o povijesti Islanda  te posjetiti Nacionalni muzej. Također, organizator tečaja organizirao je terensku nastavu koja je obuhvaćala obilazak poluotoka Reykjanes Peninsula bogatog geotermalnim izvorima te Golden Cirlce turu koja je obuhvaćala obilazak nacionalnog parka Þingvellir, gejzira i vodopada Gullfoss.

Tečaj je završio prezentacijama sudionika o mogućnostima primjene svega naučenog u radu s učenicima te diseminacijskim strategijama u školama i izvan njih.

Nastavnica Mihalec vratila se s ove mobilnosti puna pozitivnih dojmova o islandskim školama, oduševljena prirodnim ljepotama Islanda te bogatija za jedno novo multikulturalno iskustvo i poznanstva s nastavnicima iz cijele Europe. Posjet Islandu bio je prilika za prikupljanje velike količine novih materijala za rad s učenicima koje će nastavnica Mihalec primijeniti u svojoj nastavi, ali i podijeliti s kolegama nastavnicima.

Mirjana Mihalec, prof. engleskog jezika
Osnovna škola “Đuro Ester” Koprivnica

 

 

 

 

 

 

Informacije navedene u članku odražavaju isključivo stajalište autora. Europska Komisija nije odgovorna za uporabu informacija koje su u članku navedene.