Hrvatska zajednica županija, Udruga gradova i Udruga općina zajednički se očitovale na predložene izmjene Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi

Sorry, this entry is only available in Croatian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Sve tri nacionalne organizacije lokalnih i područnih (regionalnih) jedinica, Hrvatska zajednica županija, Udruga gradova i Udruga općina, smatraju da je Nacrt prijedloga Zakona o izmjeni i dopuni Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, a koji se primarno odnosi na ostvarivanje prava nacionalnih manjina na području jedinica lokalne samouprave, u potpunosti suprotan odredbi članka 8. Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina. Predsjednik Hrvatske zajednice županija Tomislav Tolušić, predsjednik Udruge gradova Željko Turk i predsjednik Udruge općina Đuro Bukvić tvrde da bi se raspuštanjem predstavničkog tijela u županiji, gradu ili općini povrijedilo pravo većinskog hrvatskog naroda koje je na neposrednim izborima za predstavnička tijela, u bitnome participiralo u formiranju sastava i (političkih) omjera toga tijela.

U zajedničkom očitovanju upućenom ministru uprave Arsenu Bauku, čelnici triju organizaciju ističu da navedena odredba Ustavnog zakona propisuje da se odredbe samoga Ustavnoga zakona, jednako kao i odredbe posebnih zakona kojima se uređuju prava i slobode pripadnika nacionalnih manjina moraju tumačiti i primjenjivati sa svrhom poštivanja pripadnika nacionalnih manjina i hrvatskog naroda, razvijanja razumijevanja, solidarnosti, snošljivosti i dijaloga među njima. Predložene izmjene Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi direktno su protivne citiranoj odredbi Ustavnoga zakona i predstavljaju korak unazad ne samo u zaštiti prava nacionalnih manjina na lokalnoj razini, već i u zaštiti prava na lokalnu samoupravu, poručuju predstavnici Hrvatske zajednica županija, Udruge gradova I Udruge općina.

Oni također smatraju da je Vlada Republike Hrvatske prema točki III. Odluke Ustavnog sud Republike Hrvatske od 12. kolovoza 2014. godine trebala pokrenuti postupak izmjena i dopuna Zakona o službenoj uporabi jezika i pisma nacionalnih manjina Hrvatskoj te bi na taj način Vlada zorno i učinkovito, svojim vlastitim primjerom, pokazala kako temeljem članka 31. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu osigurava provedbu odluka i rješenja Ustavnoga suda Republike Hrvatske, ne prevaljujući taj teret na lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.

Naime, ostvarivanje prava nacionalnih manjina na lokalnoj razini jedino i isključivo se vrši na teret lokalnih jedinica pa tako, primjerice, grad, uz zamjenika gradonačelnika sukladno odredbi članka 41. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi koji je volonter i svoju dužnost ne obnaša profesionalno, ima i zamjenika gradonačelnika iz reda nacionalne manjine koji svoju dužnost obavlja profesionalno, a biran je sukladno odredbi članka 41.a istog Zakona. Propisi ustanovljavaju obvezu, lokalna samouprava snosi trošak, navodi se u očitovanju i naglašava da su nacionalne manjine vrijedna značajka Republike Hrvatske čiju je samobitnost, tradiciju i kulturu potrebno njegovati i štititi no ne jedino i isključivo na način iscrpljivanja lokalnih proračuna.

Budući se radi o znatnim sredstvima koja se moraju izdvajati za plaće izvršnih dužnosnika iz reda nacionalnih manjina, troškove funkcioniranja vijeća i predstavnika nacionalnih manjina, sufinanciranje rada brojnih udruga nacionalnih manjina koje djeluju na području gradova, općina i županija te (su)financiranje programa nacionalnih manjina u školama i vrtićima, predsjednici triju udruga smatraju da bi Ministarstvo uprave odnosno Vlada RH trebala svakoj jedinici koji je u obvezi ostvariti prava nacionalnih manjina, ne samo ponuditi, već i osigurati financijsku podršku za ostvarivanje tih prava.

Hrvatska zajednica županija