Hrvatska zajednica županija pokrenula projekt Žuta točka za izgradnju fundraising kulture u Hrvatskoj

Sorry, this entry is only available in Croatian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Hrvatska zajednica županija udružila je snage sa savjetnicom za fundraising Mladenkom Majerić i Zakladom Konrad Adenauer na projektu „Žuta točka“ kojim se želi potaknuti izgradnja fundraising kulture u Hrvatskoj, a kick-off event će biti prva on-line konferencija o fundraisingu 10. lipnja.

„Fundraising je gašenje požara“, „Fundraising je moderan izraz za prosjačenje“, „Fundraising je samofinanciranje“,„Vrlo je teško skupiti prihode od donacija građana“ – a koliko VI znate o fundraisingu?

Istraživanje među udrugama

Citirane izjave su odgovori na pitanja unutar velikog istraživanja o fundraisingu provedenog među više od 400 udruga diljem Hrvatske, u kojemu se fundraising prepoznaje kao aktivnost prikupljanja financijskih donacija od građana i tvrtki te većina udruga (42%) kao glavnu aktivnost fundraisinga navode da se bave prikupljanjem sredstava od tvrtki kroz slanje prijedloga za doniranje tvrtkama. Među ispitanim udrugama, najzastupljenije su one s područja grada Zagreba (17%), Osječko-baranjske (17%) i Primorsko-goranske županije (14%).

Prema vrstama djelatnosti, uključile su se udruge koje se bave kulturom (23%), socijalnim pitanjima (15%), statusom osoba s invaliditetom (12%), djecom i mladima (9%), udruge proizašle iz Domovinskog rata (8%), sportom (7%), ljudskim pravima i obrazovanjem (8%), zdravstvom (6%) te starijim osobama (6%).

Njih čak 30% ne provodi niti jednu od predloženih fundraising aktivnosti. 70% ispitanika ima prihode manje od 450.000 HRK, a više od 80% udruga ima potrebe za povećanjem prihoda u sljedeće dvije godine te 95% njih očekuje da će ta sredstva ostvariti prijavom na natječaje na lokalnoj i nacionalnoj razini te od EU fondova. Tek njih oko 7 % očekuje da će povećanje prihoda ostvariti od donacija građana.

Prema Izvješću o financiranju projekata i programa organizacija civilnoga društva iz javnih izvora u 2018. godini Ureda za udruge Vlade RH, udruge u Republici Hrvatskoj su u 2018. godini primile donacija u iznosu od gotovo 4 milijarde kn što je povećanje od 500 milijuna kuna u odnosu na prethodnu godinu. Od ukupnih donacija, 65% sredstava dodijeljena su iz državnog i lokalnih proračuna, oko 15% od inozemnih vlada i međunarodnih organizacija, 14,08% bili su prihodi od trgovačkih društva i ostalih pravnih osoba, a samo 2.5% od donacija građana.

Žele li ljudi donirati?

Jedino istraživanje o individualnoj i koorporativnoj filantropiji u Hrvatskoj provela je Zaklada Slagalica 2017. godine, a rezultati su pokazali da 68,3% ljudi u Hrvatskoj želi donirati te više od 80% tvrtki.  

Europski pak trendovi pokazuju (istraživanje je provedeno 2013. godine od strane European Research Network on Philanthropy ) da su donacije građana (uključujući i ostavštine) u Europi u 2013. godini iznosile 53% prihoda neprofitnih organizacija, u ukupnoj vrijednosti preko 45 milijardi EUR.

Prva on-line konferencija o fundraisingu u Hrvatskoj

Ovi podaci su pokazatelj da postoji potencijal za fundraising koji udruge još nisu iskoristile, a u Hrvatskoj ga ima, što je ključno. Tome u prilog ide činjenica da su ipak neke udruge koje su sudjelovanje u istraživanju prikupljale sredstva putem crowdfunding platformi (samo oko 2% ispitanika). Među njima su Udruga Psi vodiči, Debra, Krijesnica, Plavi telefon, Savez DND Hrvatske. Tu je i kampanja Moje mjesto pod suncem Centra za kulturu dijaloga iz Rijeke koju su proveli koristeći KEKS Pay platformu.

On-line konferencija o fundraisingu u Hrvatskoj okuplja relevantna imena u području uspješnog prikupljanja sredstava. Uz Mladenku Majerić, govorit će i Bruno Šimleša, sociolog, pisac i filantrop, Ivan Blažević, tajnik Zaklade Solidarna, Alina Radusin, direktorica Službe marketinga i korporativnih komunikacija Wiener osiguranja, Đurđica Mostarčić, stručnjakinja za neprofitno računovodstvo i Katarina Leko, komunikacijska stručnjakinja.

Konferencija će se održati 10. lipnja, a namijenjena je neprofitnim organizacijama, tvrtkama koje se bave društveno odgovornih poslovanjem, građanima, ali i široj javnosti. Prijaviti se možete putem obrasca na POVEZNICI.

Natječaj za udruge

Projekt se nastavlja i nakon on-line konferencije natječajem za jačanje fundraising kapaciteta udruga. Udruge koje prema procjeni žirija najbolje predstave svoje djelovanje i utjecaj na lokalnu zajednicu, sudjelovat će na fundraising edukaciji koja će postaviti temelje financijske održivosti.

Hrvatska zajednica županija