Drnjanski učitelji posjetili Estoniju i boravili u školi u Tartu

Sorry, this entry is only available in Croatian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Učitelji Osnovne škole Fran Koncelak Drnje boravili su u sklopu Erasmus+ projekta SLAM – STEM Learning Activities & Methods šest dana (4. – 9. 11. 2019.) u Estoniji zajedno s ostalim partnerskim školama iz  Grčke i Cipra. Cilj projekta je popularizacija STEM predmeta.

Estonska škola, Tartu Raatuse Kool, smještena je Tartuu, drugom najvećem estonskom gradu. Tartu se smatra intelektualnim i kulturnim središtem Estonije, jer je dom najstarijeg i najpoznatijeg estonskog sveučilišta. Školu pohađa 540 učenika, a da se radi o „najpametnijoj zemlji u svijetu“ s vrhunskim obrazovnim sustavom uvjerili su se i učitelji koji su ondje boravili. U Estoniji su učitelji vrlo cijenjeni, ne samo od strane društva, nego i ravnatelja koji tijekom godine može novčano nagraditi učitelje za poseban doprinos radu škole. Ravnatelj ima šest pomoćnika, koji mu pomažu u vođenju i organizaciji. Uz visoko razvijenu tehnologiju po kojoj su i prepoznatljivi, naglašena je ravnopravnost učenika i učitelja koju smatraju ključnom za uspješan odnos pun međusobnog povjerenja. Prvi znak jednakosti jest nošenje papuča u prostoru škole, koje je obavezno i za učenike i za učitelje.

Pohađanje osnovne škole je obavezno te svima dostupno i besplatno, a traje devet godina. Od stranih jezika, učenici mogu učiti ruski, engleski i njemački jezik, a španjolski u sklopu školskog kluba. Naglašena je važnost tjelovježbe i njezinog utjecaja na zdravlje, što dokazuje i nekoliko igrališta oko škole, atletska staza, glavna sportska dvorana za košarku i ostale sportove u zatvorenom, teretana, dvorana za džudo i hrvanje te sauna – sastavni dio života svakog Estonca. Učenici često sat TZK-a imaju na vanjskim igralištima, bez obzira na umjerene padaline, što kod nas nije običaj. U hodnicima se nalaze stolovi za tenis i nogomet, a odmor se može provesti i u separeima za odmaranje i slušanje muzike. Među učenicima je vrlo popularna igra s kendamom, tradicionalnom japanskom igračkom za razvijanje vještina poput koordinacije pokreta i strpljenja.

Zgrada škole stara je tri godine, a projektirana je na vrlo pametan i multifunkcionalan način. Stepenište je intenzivne narančaste boje, koja zahtjeva koncentraciju, čime se izbjegavaju naguravanja i mogući sukobi učenika. Pregrade u učionicama, osim odvajanja prostora, služe i kao ploče za pisanje, a sastavni dio svake učionice su i pametne ploče. Na nastavi  je učenicima dozvoljeno koristiti mobitele isključivo kad to zahtjeva obrada sadržaja, a tablete ne posjeduju. Unutrašnjost učionica svima je vidljiva, jer su radi transparentnosti od hodnika odvojene staklenim stijenama – učiteljima je važno mišljenje kolega, koji u bilo kojem trenutku mogu doći na sat te kasnije svojim zapažanjima i sugestijama doprinijeti poboljšanju izvođenja nastave. Upravo radi takvog načina vrednovanja te ravnateljevih pomoćnika, učitelji nemaju vanjski nadzor, jer je nepotreban. Umjesto klasičnih klupa, svaki učenik ima svoj stolac na kotačiće, a za vrijeme nastave može sjediti i na kauču. Smatraju da je sloboda kretanja ključna za nesputanost učenika, koja ih oslobađa i potiče na bolji rad.

Za razvoj fine motrike, rada mozga i preciznosti, sastavni dio nastave su sati pletenja i kuhanja. Poseban prostor zauzima dvorana namijenjena plesu i dramskim skupinama. S obzirom na hrvatske škole, vrlo je neobično da je školska knjižnica dio otvorenog prostora – prolaza, a posebnu pažnju privlače krugovi među policama u kojima se učenici i učitelji mogu odmarati te nesmetano čitati. Bilo je vrlo zanimljivo na školskim hodnicima vidjeti psa, koji je zapravo terapeutski pas socijalne pedagoginje.

Radionice i aktivnosti za sve učitelje iz partnerskih zemalja bile su cjelodnevne. Izrađivali su robotska kolica, most od špageta za testiranje izdržljivosti pod utezima, stolni nogomet unutar kartonske kutije, a u programu Fusion 360 modelirali 3D narukvice i privjeske. Kroz predavanja su mnogo toga naučili o estonskom školskom sustavu i kurikulumu, a svaki učitelj iz partnerskih zemalja održao je po jedan školski sat estonskim učenicima te ih upoznao sa svojim metodama rada. Sudjelovali su u zanimljivoj radionici Out of the box thinking, a natjecali se u poznavanju simbola periodnog sustava.

Učitelji su posjetili AHHAA znanstveni centar gdje su, između ostalog, sudjelovali u radionici izolacije DNA iz sline te posjetili planetarij. U SPARK Makerlabu svaki si je učitelj izradio prijenosni punjač, koji su ponijeli kućama. Boravak u Tartuu završio je posjetom Estonskom nacionalnom muzeju i Naopakoj kući (Upside Down House), a boravak u Estoniji izletom u glavni grad Tallinn.

Znanja i iskustva iz Estonije drnjanski učitelji će rado i s nestrpljenjem podijeliti sa svojim kolektivom, a i šire, s nadom da će ipak doći do promjene u načinu razmišljanja, ali ne samo učitelja, nego i okoline koja je ključna za ostvarenje napretka i učenika i škole.

Cijeli projekt je financiran sredstvima programa Europske unije Erasmus+.

Tekst i fotografije: Stjepana Kadić