Dani židovske kulture u Knjižnici i čitaonici „Fran Galović“ Koprivnica

Sorry, this entry is only available in Croatian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Izložba i gostovanje Melite Kraus u prvoj polovici listopada upoznali su koprivničku publika s nepresušnim vrelom inspiracije koju ova vrsna ilustratorica i slikarica crpi iz židovske tradicije i kulture. Prije svega, to je priča o Golemu, biću iz židovskog folklora, koji je Melitu Kraus potaknuo da gotovo istovremeno objavi slikovnicu u nakladi „Malih zvona“ iz Zagreba te art-knjigu u nakladi „Antibarbarusa“, također iz Zagreba.
Kroz izložene originalne ilustracije u izlozima knjižnice dobio se uvid u nadrealni svijet slikovnice o Golemu,ali i slikaričin osebujni likovni izričaj, čemu su doprinijele i tri izložene grafike o iz ciklusa o gradu Chemu (priča o biserima i perju, prorok Elijah hrani siromašne za Shabbat, Rosh Hashana u Chelm), kao i živopisne slikoskulpture.
Kroz program u koprivničkoj knjižnici 15. listopada 2015. godine vodila je dr. Sanja Švarc-Janjanin, predsjednica Židovske općine u Koprivnici. Razgovor s Melitom Kraus dao jeuvid u živopisnu osobnost slikarice i izvore čudesnih svjetova njezinih djela. O art-knjizi o Golemu govorila je povjesničarka umjetnosti Barbara Katić, dok je dr. sc. Irena Radej Miličić, docentica na Odjelu zanovinarstvo Sveučilišta Sjever pripremila književnoteorijski prikaz koji ovdje donosimo u cijelosti.

Dr. sc. Irena Radej Miličić

O Golemu Melite Kraus – nova priča o starome liku

Priča koju je u slikovnicu utkala Melita Kraus najnoviji je prilog velikome korpusu židovske književnosti u kojoj se govori o Golemu, umjetnome čovjeku ili bolje rečeno, o čovjekolikoj spodobi koju nije stvorio Bog nego sam čovjek, od nežive tvari: kako u kojoj varijanti – od zemlje, blata, gline. Riječ je o slikovnici, međutim, svakako treba naglasiti o slikovnici za “već kvalificirane slušače”, svakako za najstarije predškolce ili za djecu prvih razreda osnovne škole. Sasvim sigurno će joj se i osposobljeni samostalni čitači veoma rado vraćati i kad budu imali desetak i više godina.
Tko je Golem, ili bolje rečeno tko je to mitsko biće? Njegove su osnovne karakteristike da nema božji dah u sebi, nego ljudski, prema tome lišen je slobodne volje i vlastitog razuma. Njegovo je djelovanje stoga ograničeno, i ovisno o izvoru opisuje se na različite načine: ili je naprosto priglup i mora dobiti vrlo sažete i ograničene upute za najjednostavnije zadaće (kako kaže Melita Kraus, rabin je naložio da to budu samo jednostavni pripremni zadaci i samo za svete poslove), ponegdje ne smije raditi ništa osim na šabat, on je ili vrlo poslušan i sve odrađuje doslovno kako mu je rečeno, ili se u nekoj varijanti počne ponašati svojeglavo i interpretira zadatak bizarno i s lošim završetkom. Sve te osobine vrlo su lijepo su prikazane i u ovoj slikovnici Melite Kraus.

I u ovoj priči, kao u velikom dijelu tradicijskog pripovijedanja, Golema je napravio u 16. stoljeću praški rabin Loew bojeći se pogroma i želeći zaštititi prašku židovsku zajednicu od antisemistskih nasrtaja. Načinio ga je od vltavskog blata; prema kabalističkoj tradiciji tri sveta čovjeka obišla su ga, izgovorila čarobne riječi a rabin mu puhnuo u nos i na čelo napisao riječ “emet” što znači “život”, odnosno “istina”. Ovaj naš Golem ponaša se u skladu s tradicijom, uglavnom sve zapovijedi sluša doslovno, do trenutka dok ne dobije pomalo izvanredan zadatak od rabinove žene i tu počinju nevolje. Kao i drugi golemi u tradiciji, i ovaj se počinje osjećati pomalo neiskorišteno i postaje više opasan nego koristan – sve dok mu mudri rabin ne izbriše početno slovo s čela, pa iz “emet”, život, nastaje “met”, smrt, i Golem se doslovce dezintregrira, nestaje u kameno tlo praške Staronove sinagoge.
O Golemu su pisali i Baruch Spinoza i Isak Baševis Singer i Jorge Luis Borges da spomenemo samo najznamenitije svjetske književnike, i mnogi drugi. Međutim, tragove priče o čovjekolikom pomagaču, o nekovrsnoj lutki koja ima namjenu da pomogne ili uskoči ondje gdje živi ljudi ne mogu ili ih nema, nalazimo i u drugim mnogobrojnim književnim radovima: i u robotu Karela Čapeka, i u onima, da ostanemo u češkoj književnosti, o čovječuljku iz gline (ili u drugoj verziji, iz tijesta) gdje par nije mogao imati vlastite djece pa ih čovječuljak na kraju pojede, i u danskoj legendi o Holgeru koju je obradio Hans Christian Andersen, u priči o Frankensteinu, te u najsuvremenijoj filmskoj priči o Terminatoru… Filozofske i religijske konotacije usporedbe ljudske i umjetne inteligencije odvele bi nas predaleko za ovu priliku, ali vrijedi ih imati na umu.
“Golem” Melite Kraus veoma je vrijedan doprinos u tradicijskoj književnosti, a s psihološkog stanovišta, odnosno didaktičkog, upravo majstorski odabire svoje recipijente. Usmjeren je optimalno odabranoj čitalačkoj publici: čitateljima na početku karijere, čitateljima koji najbolje pamte prve utiske i prve zanose i koji potom, kad dođe vrijeme, najbolje prenose fascinaciju pričanja i čitanja priča svojim budućim slušačima.

Knjižnica i čitaonica „Fran Galović“ Koprivnica